Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity i FPS H. Cegielski: Będą zmiany w nowych wagonach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
01-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity i FPS H. Cegielski: Będą zmiany w nowych wagonach
fot. LM
Pierwsza publiczna prezentacja prototypu nowego wagonu zbudowanego przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w uzgodnieniu z PKP Intercity była okazją do zebrania opinii, które pomogą lepiej dostosować wnętrze pojazdów do oczekiwań pasażerów. Podczas targów kolejowych Trako 2025 producent przeprowadził ankietę, zbierając kilkaset odpowiedzi i komentarzy. Zebrane dane posłużą do dalszych prac nad zapewnieniem wygody i najwyższego komfortu podróży.

Prezentowany wagon jest jednym z 300 zamówionych pojazdów. Recenzję nowego wagonu przeczytacie tutaj. Pierwsze egzemplarze powinny być dostarczone w trzecim kwartale 2026 roku. Zamówiono siedem rodzajów wagonów – między innymi z przedziałami, bezprzedziałowe, pierwszej i drugiej klasy, a także wagony restauracyjne, dzienno-nocne i rowerowe. Pokaz podczas targów umożliwił ocenę zaproponowanych rozwiązań w przestrzeni pasażerskiej wagonu przedziałowego drugiej klasy. Przygotowana przez producenta i zamawiającego szczegółowa ankieta koncentrowała się między innymi na ocenie przedziałów, kolorystyki, materiałów wykończeniowych, oświetlenia oraz innych detali.

Liczy się każda opinia

Zebrano około 400 ankiet, które posłużyły do określenia możliwych kierunków zmian. PKP Intercity wspólnie z H. Cegielski – FPS przeanalizowali już wszystkie odpowiedzi, koncentrując się na najważniejszych obszarach wymagających korekty.

Fotele pod lupą

Jednym z najczęściej komentowanych elementów były fotele – szczególnie komfort ich użytkowania, jak również ich pokrycie i wykończenie. Przewoźnik rozważy zastosowanie nowych tkanin zaproponowanych przez producenta. Analizie zostanie poddany również sam model fotela oraz jego wypełnienie. Docelowe rozwiązanie uwzględni uwagi pasażerów i zamawiającego.

Więcej światła dziennego

Duże zainteresowanie wzbudziła kwestia przeszklenia ścian między przedziałami a korytarzem. W odpowiedzi na sugestie pasażerów przewoźnik i producent pracują nad możliwością zwiększenia powierzchni przeszklonych od strony korytarza, co poprawi dostęp światła dziennego i widoczność poza przedziałem.

Zmianami mogą zostać objęte także inne detale, które wpływają na komfort podróży – na przykład zastosowanie blatów pod oknem wraz z modyfikacją zaproponowanych śmietniczek. Ponownie przeanalizowana zostanie również kolorystyka ścian i proporcje użytych barw. PKP Intercity i H. Cegielski – FPS opracują szczegółowy zakres i harmonogram wdrożenia niezbędnych zmian, które powinny spełniać oczekiwania pasażerów.

Co się sprawdziło?

Wiele elementów wagonu zostało ocenionych pozytywnie. Dotyczy to między innymi systemu regulacji oświetlenia. Dobre oceny zebrała także kolorystyka korytarzy, nowe wykończenia sufitów oraz system indywidualnego oświetlenia. W przedziałach każdy pasażer będzie miał do dyspozycji trzy rodzaje gniazdek: klasyczne oraz porty USB typu A i C.

Różnorodność wagonów – różnorodność potrzeb

Prezentowany wagon to tylko jeden z kilku typów, które powstaną w ramach zamówienia. Docelowo pociągi będą zestawiane wyłącznie z nowych wagonów, z których każdy odpowiadać będzie na inne potrzeby pasażerów.

W wagonach drugiej klasy znajdzie się przestrzeń dla rodziców podróżujących z dziećmi – połączenie części pasażerskiej z bezpieczną strefą zabaw. Będzie również przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Wagony pierwszej klasy zyskają spójny, wyższy standard, obejmujący zarówno wersje przedziałowe, jak i bezprzedziałowe. W wyposażeniu znajdą się na przykład ładowarki indukcyjne oraz drewniane elementy wystroju. Pasażerowie w pierwszej klasie będą mieli także więcej miejsca na nogi i fotele zapewniające wyższy komfort podróżowania.

W wagonach restauracyjnych pojawi się kameralne i klimatyczne wnętrze. Zróżnicowane wnętrza pojazdów sprawią, że podróżni będą mieli szeroki wybór spośród wagonów z przedziałami, bez przedziałów, z fotelami w układzie lotniczym oraz ze stolikami. W składach znajdą się również wagony rowerowe oraz dzienno-nocne.

Komfort podróży z prędkością 200 km/h – także za granicą

Zgodnie z umową, pierwsze wagony z pasażerami wyjadą na tory do końca 2026 roku. Do tego czasu producent i zamawiający będą intensywnie pracować nad wszystkimi detalami, które wpływają na komfort podróży. Wagony będą przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h zarówno w kraju, jak i za granicą.

W planach są połączenia międzynarodowe, między innymi do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Po uzyskaniu homologacji nowe wagony będą mogły obsługiwać trasy takie jak: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin czy Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Tabor i technika

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Jakub Rösler 30 września 2025

Stadler odwołuje się w przetargu na pociągi piętrowe dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

inf. prasowa FPS Cegielski 25 września 2025

PKP Intercity o nowym wagonie FPS: To nie jest ich docelowy wygląd

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Tabor i technika

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Jakub Rösler 30 września 2025

Stadler odwołuje się w przetargu na pociągi piętrowe dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

inf. prasowa FPS Cegielski 25 września 2025

PKP Intercity o nowym wagonie FPS: To nie jest ich docelowy wygląd

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij